Frågor och svar

Är det någonting du undrar över?

Att ge svar på allt som har med index och avfallsekonomi att göra är förstås svårt, men på den här sidan har vi försökt samla de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte vad du söker får du gärna höra av dig.

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna

Avfallsindex används i många olika sammanhang, till exempel i entreprenadavtal och för justering av avfallsavgifter. I avtal som gäller för en längre tid är det lämpligt att koppla ersättningen till kostnadsutvecklingen. Om ersättningen ska stämma någorlunda med kostnadsutvecklingen krävs att det index som används liknar kostnadsbilden i den aktuella verksamheten. Olika avfallsindex räknar in olika parametrar och viktar dem på olika sätt. Ett index i det enskilda fallet är alltid en schablon. Det kan alltså inte ge någon fullgod ersättning för entreprenörens egna priskalkyler. Däremot kan ett index med rätt användning ge en tillräckligt god uppskattning, så att båda parter blir nöjda med avtalet. Kostnadsförändringar mäts av SCB (Statistiska Centralbyrån).

På en fungerande marknad är det de som är mest lämpade som får uppdragen. Bra kunskap, bra utrustning, rätt lokalisering med mera påverkar vem som är mest lämpad och om alla har samma syn på lönsamhet (pris i förhållande till kostnad) så kommer också den mest lämpade att få jobbet. Vill vi ha en fungerande marknad för avfallstransporter och avfallsbehandling är det viktigt med en fungerande prisbildning som minskar osäkerheten vid långvariga kontrakt. Kopplar man ett index till uppdraget innebär detta en högre grad av trygghet att kunden betalar vad det kostar och att leverantören bibehåller sin marginal.

Avfall Sveriges serier A12 togs fram 2012 för att justera avtal där dessa tre olika typer av transporter ingår: 1. Insamling av hushållsavfall 2. Insamling med specialfordon (Exv mobilsopsug eller liknande) 3. Insamling med slamsugningsfordon Indexserierna publiceras på två olika sätt. Antingen kan du se alla kostnader Med Drivmedel(MD) eller Exklusive Drivmedel (ED).

Sedan 2011 finns ett särskilt avfallsindex för förbränning, A11:F, som kan användas för att justera priser i avtal rörande behandling av avfall med energiåtervinning.

Under Mina sidor uppe i menyn kan man lägga till fler användare. Observera att man måste ha abonnemangsform Medium eller Large för att kunna lägga till fler användare. Abonnemangsform Bas har endast en användare.

SCB har beslutat att avveckla sin roll som producent för de flesta avgiftsfinansierade index. För att möjliggöra en ordnad omställning kommer SCB att upprätthålla åtagandet som producent fram till och med referensåret 2025. Det är många fler branschindex än avfallsindex som berörs, t.ex. transport- , anläggnings- och entreprenadindex. Vi kommer gemensamt att verka för att dessa branschindex kommer att produceras även efter 2025.

SCB (Statistiska Centralbyrån) fastställer talen för avfallsindex A12-serien omkring den 5:e månaden efter den månad som indextalen avser. För juli och december gäller undantag. Juli levereras i mitten av augusti. SCB fastställer SÅ:s lastbilsserier omkring den 25:e i varje månad. För juli och december gäller undantag. Juli levereras i mitten av augusti. Index för december beror på hur helgerna infaller och tidpunkten kan därför variera.

Sedan januari 2021 tas nya index fram kvartalsvis (tidigare var det halvårsvis). Månaderna då index publiceras är januari, april, juli och oktober. Det avläses i mitten av månaden i den månad som index avser.

Det är viktigt att få med några viktiga grundläggande delar när du ska skriva ett avtal och ska använda dig av index, följande är viktiga komponenter som ofta förekommer: 1. Basmånad mot vilket priset kopplas: (Exv 2021-10-01) 2. Första avläsningsmånad - första gången index ska läsas av: (Exv 202202 = februari 2022) 3. Första justering - första gången priset ska justeras: (Exv 20220401 = 1 april 2022) 4. Intervall - hur ofta ska index avläsas och justeras: (Ex: var tredje månad) 5. Indexserie - vilken indexserie ska justera priset: Exv A12:1MD Insamling av hushållsavfall, inkl diesel

Det finns inte ett svar för alla hur ofta ett index bör justeras. Generellt kan man säga att en regelbunden frekvens på indexjusteringar gör att både köpare och säljare av transporter betalar för både ökade och minskade kostnader. Sveriges Åkeriföretag brukar ofta prata om att var tredje månad skapar en trygghet för den som är entreprenör, då det skapar en osäkerhet i en transportaffär när priset inte justeras regelbundet. Om regleringen sker sällan behöver transportören i ett tidigt skede vid anbudet gissa sig till vad han tror att kostnaderna har ökat med fram till dess att första justeringen av index ska ske. Många kostnader är mer förutsägbara. Exempelvis brukar lönerna justeras med aprilindex varje år. Medan exempelvis drivmedel lever sitt eget liv och där omvärldsfaktorer istället påverkar väldigt mycket. Oftast är just drivmedel och personal väldigt stora kostnader för ett åkeriföretag.

Avfall Sverige kan inte rekommendera en upphandlare att anta en viss procentsats i en upphandling. Däremot behöver upphandlare fundera över om det finns effektiviseringsvinster när man ställer krav på att endast 80 eller 90% av kostnadsökningarna ska kompenseras? Inom lastbilstransporter är effektiviseringsvinsterna oftast väldigt små eller obefintliga. Bra är att föra en dialog med entreprenörer på marknaden hur de ser på saken. Exempel på effektiviseringsvinster skulle kunnavara: 1. Kortare väg att köra 2. Det går att lasta mer 3. Logistiken förändras i uppdraget 4. Ny teknik för insamling under kontraktsperioden 5. Minskad trafik 6. Kortare väg till att lämna det insamlade avfallet Ovan uppräknade exempel är ofta svåra eller omöjliga att uppnå under en kontraktstid.

DMT är en förkortning för DrivMedelsTillägg. DMT är ett sätt att endast reglera ökade eller minskade kostnader för drivmedel. Det gör man genom att endast titta på förändringen av drivmedlets utveckling i en indexserie. Drivmedlets utveckling ställs i relation till hur stor andel drivmedlet har jämfört med övriga kostnader. Formeln för DMT är: Andel drivmedel i procent * kostnadsförändringen av drivmedlet i procent = DMT i %

Inom åkerinäringen är användningen av DMT som störst när andelen drivmedel är hög för en transport. Eller om man tror att kostnadsförändringen är stor på kort tid. Då är det en trygghet för en transportör att föra sina kostnader vidare till kund utan att behöva diskutera prisutvecklingen varje månad. DMT regleras oftast på månadsbasis men kan såklart justeras med valfri intervall. Själv poängen är att både köpare och säljare av transporter inte ska betala varesig mer eller mindre än vad bränslets kostnader förändrats.

Räknaren - Välj rätt index är till för att kunna jämföra och se vilket index som motsvarar det uppdrag som utförs. Detta görs genom att man matar in olika kostnader för uppdraget och därmed kunna se hur stora de olika kostnadsandelarna är och jämföra detta med olika indexserier.

Räknaren består av dels Indexförändring och prisändring. Indexförändring visar: 1. Absolut förändring - hur mycket index har förändrats i tal 2. Relativ förändring - visas i decimaltal 3. Avrunda och procent - visas som ett procenttal, och är ofta den procentsats som används vid justering av ett pris. Prisändring efter indexpåverkan Funktionen jobbar med tre olika parametrar för att visa hur stor indexpåverkan är efter att man justerat för: 1. Hur stor del av alla kostnader som indexförändringen avser 2. Ersättningens andel av alla kostnader 3. Hur stor prisniåvan är vid avläsningsmånaden i förhållande till pris vid basmånaden.

Syftet med Räknare D är att ta fram en egen andel av drivmedel i A12:1MD. Räknaren togs fram för att hjälpa upphandlare att hitta vad den nya andelen drivmedel är så en entreprenör som exempelvis kör insamling av hushållsavfall kan få en ersättning som står i paritet till dennes drivmedelskostnader. Grunden i A12:1MD är ett index där antagandet är att man använder sig av cirka 1,7 anställd i genomsnitt per fordon. Indexet kan tendera att bli orättvist för insamling som sker på landsbygden där antalet personer kanske ofta är en per bil och där avståndet mellan insamlingspunkter är långt. Eller tvärtom i en situation där man har mycket personal men väldigt lite drivmedel. SÅ använder du Räknare D. 1. För att använda sig av räknaren behöver man först inhämta hur stor andel drivmedel drivmedel serien A12:1MD har vid en vald tidpunkt. Matas in i ruta 1. 2. I ruta 3 anger du procenttalet som motsvarar Drivmedel jämfört med A12:1MD. Procenttalen finner du längst till höger i tabellen som visar A, B, C och D. 330, 240, 140 eller 85 procent. Räknare D används i kombination med Räknare S. Svaret du får i Räknare D kan du sedan ta med till Räknare S för att kombinera ihop A12:1ED med K12AS0900. Du matar in svaret i Räknare D i rutan på raden med K12AS0900 Efter att du lagt till Indexserien i Räknare S.

Räknare - Skapa eget viktat index är för dig som vill kombinera ihop egna andelar för en Indexserie. Detta kan vara tillämpbart dels när du använt räknare D, men också när du anser att andelarna i serien inte riktigt stämmer med den transport som ska utföras. Du kan exempelvis använda den i kombination med A12:1ED där du väljer att titta på ett index exklusive drivmedel och där du separat lägger till exempelvis K12AS0900.

Följande PM nedan ger en fördjupning runt A12-serierna och hur du ska tillämpa index. Det ger bland annat svar på: - Hur du använder dig av index med eller utan drivmedel - Hanterar annan drivmedelsandel i Indexserien A12:1MD - Exempel på indexreglering - Varför man ska indexreglera ofta https://www.avfallsverige.se/media/qjeh0pz1/pm__vaegledning_foer_baettre_tillaempning_av_indexreglering.pdf

Serien används främst i verksamheter där exempelvis en kommun upphandlar transporter där flera fordonstyper kan förekomma och proportioner mellan tid och sträcka kan variera. När serien bestämdes 2016 så blev andelarna enligt nedan: T08SÅ11 Lokaldistribution 15 % T08SÅ12 Regional distribution 40 % T08SÅ18 Anläggningstransport kort sträcka 5 % T08SÅ19 Anläggningstransport bil 30 % T08SÅ20 Anläggningstransport med släp 10 %

Hittar du inte svaret du söker?

Slå en signal eller ännu hellre; skicka ett mejl, så svarar vi så snart vi kan. Glöm inte att lämna dina kontaktuppgifter.